מגזין ניסאן ניסאן 370Z. מכונת נהיגה למבינים בלבד
חובבי נהיגה אמיתיים? מצוין. מה דעתכם על מנוע V6 מרכזי, הנעה אחורית וצלילים בשרניים במיוחד? קבלו את החוליה העדכנית ביותר בשושלת מכוניות ה-Z, ניסאן 370Z, מכונית ספורט-קופה אמיתית ונדירה
מי שאוהב קפה, ואנחנו מתכוונים למי שבאמת אוהב את משקה הקסמים הזה, לא נהנה רק מהטעם. הוא שואף בעיניים עצומות את ניחוח הפולים שנטחנו זה עתה, הוא בוחר במכונה מעוצבת להפליא שצינורותיה בוהקים, מתמקצע בהקצפה אחידה של חלב איכותי ורוקח את הנוזל הכהה והסמיך בדרך שתפיק קרמה סמיכה ועשירה.
מי שאוהב לנהוג, ואנחנו מתכוונים למי שבאמת אוהב את הנהיגה, יודע להעריך מכונת נהיגה אמיתית. הוא יודע היכן המיקום האידיאלי של המנוע בגוף הרכב, בודק היטב את תנוחת הנהיגה, נהנה מעוצמת ומאופי רעידות המנוע ומקשיב בהנאה לצלילי הבעירה, המכניקה והאגזוזים. לא מפתיע שחובבי נהיגה אמיתיים מעריכים כל כך, ובמשך שנים רבות כל כך, את שושלת מכוניות הספורט-קופה של ניסאן, מסורת ה-Z.
כך הכל התחיל
אם נדלג כשישים שנים לאחור, נמצא עולם דיכוטומי שבו יצרניות הרכב היפניות היו ידועות במכוניות היום יומיות הטובות והפשוטות, אבל מי שחיפש מכוניות ספורטיביות ומיוחדות, חשב לרוב על מכוניות מארצות הברית ומאירופה. זה לא אומר שהוא צדק, שכן היו כבר אז יפניות מהנות לנהיגה. כך, אם בוחנים את ניסאן ואת המותג "דאטסן" (Datsun) שבו השתמשה אז, אפשר לראות שהיפנים דווקא כן הכירו מכוניות מקומיות מהנות כמו דאטסן, רודסטר ורואד סטאר משנות השלושים, ואחריהן דאטסן DC3. כך או כך, המכוניות הללו לא היו מוכרות כמעט מחוץ ליפן.
כחלק מהמאמץ לפרוץ לעולם, החליטו בניסאן לשנות את התדמית הזו. השינוי החל במכונית ספורטיבית קלה ומקורית, בעלת גג נפתח, שהוצגה ביפן בסוף שנות החמישים בשם "דאטסן ספורטס" או "פיירליידי", ונמכרה גם בארה"ב ובשווקים נוספים. עד היום, בחלק מהמקומות בעולם שבו נמכרים דגמי Z,
ממשיכה ניסאן להשתמש בשם פיירליידי.
מסורת שהלכה והשתבחה
אבל המכונית שבאמת יכולה לזכות בכתר מייסדת מסורת ה-Z היא מכונית הספורט-קופה שהוצגה בשנת 1969 בשם דאטסן 240Z. היזם שמאחורי המכונית היה נשיא ניסאן ארה"ב, "Mr. K", או בשמו המלא, יוטאקה קטיאמה. 240Z היתה יפהפייה אמיתית, בזכות עבודת העיצוב המהפנטת של יושיהיקו מטסואו והצוות שלו. הספיק מבט במכונית, מבחוץ או מבפנים, כדי להבין שזוהי מכונית שנועדה לרגש ולהלהיב.
העיצוב, כמובן, לא היה הכול. המכונית נהנתה מטכנולוגיה מרשימה מאוד שהלהיבה חובבי נהיגה, הנעה אחורית, ארבעה מתלים נפרדים, בלמי דיסק ומנוע שישה צילינדרים מצוין בעל 151 כ"ס שהעניק לנהגים ביצועים מצוינים לתקופה. ה-240Z האיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בכשמונה שניות, והגיעה למהירות מרבית של יותר מ-200 קמ"ש. העיצוב המהפנט, היכולות והביצוע הגיעו עם תו מחיר הגון ומשכו חובבי נהיגה בארה"ב ובעולם אל ה-Z הראשונה.
בעקבות המשיכה החזקה אל דאטסן 240Z הלכה החברה ושיפרה את המכונית משנה לשנה ומדגם לדגם, בכבישים ובמסלולי המרוצים. כך נולדו 260Z, 280Z ו-280ZX, המכונית שבה התחרה פול ניומן, שבהמשך הדרך התחרה גם עם מחליפתה, ניסאן 300ZX, מכונית שהופיעה בקולנוע לצד קים בייסינגר וברוס ויליס.
ה-Z הראשונה של המאה ה-21 היתה ניסאן 350Z. עיצובה המהפכני רמז על יכולות גבוהות במיוחד בסביבת הניהוג, ועל עוצמה וחוויה הנהדרת של מכונית ספורט אמיתית. ה-350Z אכן קנתה לה המוני מעריצים, כולל בציבור האמריקאי חובב מכוניות השרירים המקומיות.
ואז הגיעה העת להציג את הדור הבא, ניסאן 370Z.
ניסאן 370Z. מכונת נהיגה
כשנולדה ניסאן 370Z, למהנדסים כבר היה ניסיון של עשרות שנים בזיקוק הביצועים והיכולות של שושלת ה-Z. חובבי נהיגה אמיתיים מבחינים לפני הכול בחבילה ההנדסית של המכונית, זו שמהווה בסיס למכונית שהנהיגה נמצאת בראש סדר העדיפויות שלה.
מנוע המכונית, שעוד נגיע אליו, ממוקם בקדמתו של מרכז הגוף, כלומר, בין הגלגלים הקדמיים והנהג. בדרך הזו נהנית המכונית מיציבות ומאיזון יוצאי דופן, ומתגובות הרבה יותר מדויקות לפקודות הנהג. ההנעה, כמובן, אחורית. בדרך הזו השלדה יכולה לשלוט בעוצמות הגבוהות שמשודרות מהמנוע המרכזי. הנעה אחורית גם מעצימה את חוויית הנהיגה ומאפשרת שליטה טובה יותר בפניית המכונית, גם באמצעות הוספת והחסרת כוח לגלגלים.
בסיס גלגלים קצר מאפשר לנהג המכונית לייצר תגובות מהירות לפעולות שלו, ומרכז הכובד הנמוך מונע כל רכינה וחוסר יציבות. יופיים של הצמיגים הרחבים בחתך הנמוך, על גלגלי המתכת הקלה הגדולים, אינו הסיבה שבגינה הם נבחרו. השילוב הזה פשוט מאפשר אחיזת כביש מופתית ונחושה.
נוסף לכל אלו, חלקים גדולים מהשלדה-מתלים וגוף המכונית בנויים מאלומיניום משובח, שמסייע בהפחתת משקל ובמתן קשיחות השלדה המבוקשת. הקשיחות הזו מרחיבה את היכולת של המכונית לנסוע מהר ומדויק. גוף המכונית הונמך והורחב כדי לשפר עוד יותר את היציבות, וכך התקבלה מכונית קלה יותר וערוכה יותר להתמודדות עם העוצמה הרבה החבויה בה.
עם עוצמה אדירה מגיעה גם מכונית מדהימה
והעוצמה בהחלט אדירה. מנוע ה-V6 של ניסאן 370Z הוא מנוע משובח שבנוי בטכנולוגיה מתקדמת אך קלאסית ונטולת מגדשים. יש בו מערכת מתקדמת לתזמון שסתומים משתנה (VVEL), שמזמנת הרבה מהכוח כבר בשלבים מוקדמים, ומבנה שמאפשר לו "לנשום היטב" גם בשלבים שבהם המנוע פועל במהירות גבוהה במיוחד. הקו האדום מגיע רק ב-7,500 סל"ד נמרצים במיוחד, והצטברות הכוח אינה מאבדת מומנטום עד ל-7,000 סל"ד.
המנוע הזה מעדיף להעניק בטבעיות את העוצמות האדירות מנפח ומתצורה מרשימים, V6 בנפח 3,700 סמ"ק, והצלילים שמספקים האגזוזים המבהיקים הולמים את החגיגה. טכנולוגיית ה-VVEL דואגת גם לצמצם ככל האפשר פליטות מזהמים וגזי חממה ולהפחית למינימום את צריכת הדלק.
גרסת ה-NISMO של המכונית מחדדת עוד יותר את יכולות המנוע והשלדה. הגרסה הזו חזקה עוד יותר ומזמינה את נהגיה לנסוע איתה כל הדרך אל מסלול המרוצים ואז להתנסות גם בו. כמה פריטי עיצוב מרהיבים, כמו גלגלי RAYS, מושבי Recaro והגה ייחודי, מבדלים גם הם את ה-NISMO.
שליטה מסעירה, עיצוב לא פחות
ההנדסה המופתית היא חלק בלתי נפרד מהחוויה שבנהיגת ניסאן 370Z, אולם גם עיצובה החיצוני של המכונית הוא אבולוציה יוצאת דופן של מסורת ה-Z, בתוספת אופי חדשני ומרהיב משלו.
ייחודו של העיצוב ניכר כבר במבט כללי, אבל מעריכים אותו עוד יותר כשעוקבים אחר הפרטים. תצורת הקופה הייחודית של המכונית ניחנת בפרופורציות לא שגרתיות: גג ארוך ומשתפל ו"סיפון" קדמי ארוך וייחודי, שקורץ לדגמי ה-Z הראשונים. הפנסים הקדמיים נראים כמגולפים בגוף הזורם והחלק, וסמלי ה-Z הייחודיים מהצדדים לא משכיחים מאיתנו שאנחנו מביטים בכלי ייחודי.
סביבת הנהג ממשיכה את אופי החוויות, וכל הפקדים מקיפים את הנהג כך שיוכל להנהיג את המכונית ולקבל החלטות מהירות ומהנות בעת הנהיגה הספורטיבית. פרט שנראה קטן, אבל ממחיש את הנקודה הזו, נמצא בלוח השעונים; כשהנהג מתאים את ההגה לפי גובהו, לוח המחוונים עולה ויורד ביחד איתו, כדי שההגה לא יסתיר לנהג.
סיכום: למבינים בלבד
חובבי נהיגה מזהים מייד את העוצמה והייחוד שבניסאן 370Z, וזאת גם אם לא פגשו את שושלת דגמי ה-Z בסרטי קולנוע שונים, או במפגשי מעריצים בארה"ב, ביפן או בשאר העולם. וכמי שבאמת אוהב את מה שהוא עושה, חובבי נהיגה אמיתיים יֵדעו להעריך את החוויה הקלאסית שבמנוע V6 מרכזי חזק וחושני, הנעה אחורית ובעיקר: המון המון הנאה מנהיגה.
עוד כתבות במגזין
מה זה רכב SUV?
כבר לא מעט שנים שרכבי SUV נמנים על דגמי הרכבים הפופולריים והנמכרים ביותר בעולם. אז מה זה SUV ואיך בוחרים אותו בצורה הנכונה ביותר למשפחה שלכם? כל התשובות כאן
המדריך לנורות אזהרה ברכב
נורות החיווי הן השפה שבה הרכב משתמש כדי "לדבר איתנו" ולהעביר מסרים חשובים. כדי להקל עליכם, ערכנו מדריך בסיסי להכרת נורות האזהרה המרכזיות והחשובות ברכב. יש לכם אור ירוק להתחיל לקרוא...
5 טיפים לנסיעה בטוחה עם הילדים
נהיגה הופכת למורכבת יותר ברגע שבו אנחנו נוסעים עם הילדים. נסיעה עם ילדים חייבת להיות בטוחה באופן מוחלט. ריכזנו עבורכם חמישה טיפים מרכזיים שיסייעו לכם במשימה.