מגזין ניסאן שבעה דברים שהפכו את ניסאן GT-R למיתולוגיה מוטורית
הביצועים יוצאי הדופן, אנשי המקצוע הבודדים בעולם שמותר להם להרכיב אותה וההפתעות פוערות הפה שזיכו אותה בכינוי "גודזילה".
כך נראית מיתולוגיה מוטורית.
לפעמים גם הסופרלטיבים הרגילים על מכוניות מהירות פשוט נגמרים, וזה קורה לכל מי שנוהג בניסאן GT-R. הנה מקבץ קצרצר של עיתונאי רכב שחיפשו את המילים כדי לתאר את החוויה:
"אני חושב שהם הכניסו מיליון כ"ס במנוע הזה, כי התאוצה של הדבר הזה היא פשוט מסחררת, היא פשוט פראית... הם לא בנו מכונית חדשה כאן, הם בנו קנה מידה חדש" (ג'רמי קלארקסון, עיתונאי ומגיש רכב)
"ברגע שאני לוחץ על הדוושה האוטו פשוט עף, ואתה מקבל את התחושה המדהימה שהחרטום מתרומם, וצמיגי דנלופ ה'דביקים' האלה מושכים ומנווטים את הביצועים בדרך שאף מכונית לא מסוגלת לעשות. ואז יש את הצליל, יש לה צליל באמת ייחודי, בפנים ובחוץ, מין "ווש" ו"וויש", זרימה חזקה של אוויר, כאילו היא עושה משהו, כמעט משנה את המבנה המולקולרי של האוויר" (כריס האריס, עיתונאי שבוחן מכוניות על קיצוניות על מסלולי מירוצים, BBC טופ גיר)
"אין לי שום מושג איך היא מצליחה לעשות את מה שהיא עושה. זה פשוט מדהים. היא נותנת לך להרגיש כאילו אתה נוהג במכונית אלוהית". (מאט וואטסון, בוחן רכב ותיק, CarWow)
מדוע הפכה מכונית העל של ניסאן לאחד מהאייקונים הגדולים ביותר של עולם הרכב? קודם כל כי היא פשוט מדהימה, הן במהירות העצומה שהיא מסוגלת לספק בכל תנאי והן ביכולות האחיזה האדירות. שנית, ה- GT-R, שם שמרמז הן על יכולות שיוט ממושכות ונוחות על הכביש (GT) והן על ביצועי קצה במסלול המירוצים (R), לא מגיעה מממותגים שכל כולם מרוכזים במכוניות ביצועים וספורט, כמו למבורגיני או פרארי, אלא מהמותג ניסאן, מותג בעל מגוון דגמים רחב.
איך ניסאן עשתה זאת, ומדוע GT-R הפכה למיתולוגיה מוטורית? הנה 7 סיבות:
1. כי היא ניצחה כל מירוץ שניגשה אליו (והפתיעה את כולם, כולל פורשה)
רבים בקהל המעריצים של ניסאן GT-R, ויש כאלה בכל רחבי העולם, קוראים לה "גודזילה". גודזילה, נזכיר, היא מפלצת יפנית קולנועית, מעין דינוזאור רב עוצמה, שבשתי ידיה ובגופה האדיר יכולה לשרוד כל התקפה. מדוע זכתה מכונית הספורט לשם הזה? כיוון שכבר בראשית דרכו של המותג GT-R, שהחל את דרכו כבר ב-1969 (כניסאן סקייליין GT-R), המכונית שנשאה את שמו הפתיעה ביכולות יוצאות דופן והכריעה את מתחריה. הנצחונות שלה לא הסתכמו במירוצים ביפן. היא בחרה לצאת להתחרות באוסטרליה (אליפות מכוניות הטורינג) והכריעה בקלילות את פורד סיירה קוזוורת' ששלטה בזירה. בנורבורגרינג, "הגיהנום הירוק" הגרמני, ניסאן GT-R הכריעה את פורשה 911 בביתה. הכוח האדיר והמפתיע הזה שהגיע מיפן, הפתיע והפתיע, והיום כבר לא מפתיע שהמכונית ממשיכה לרשום על שמה אינספור נצחונות ברחבי העולם.
2. כי רק חמישה אנשים בעולם מורשים להרכיב את המנוע שלה
האם כל מי שסיים בהצלחה תואר בהנדסת רכב יכול להרכיב את מנוע ניסאן GT-R? ממש לא. להרכבת ליבה של מכונית העל הוכשרה מעין סיירת-על של מהנדסים, רק חמישה אנשים שמורשים ומועסקים בהרכבת המכונית. קוראים לתפקיד הזה טאקומי, או "אומן מומחה", ומי שזוכה לו הוא רק אומן בעל עשרות שנות נסיון הנדסי בניסאן. להרכבת המנוע העוצמתי והייחודי נדרש שילוב בין ידע, כוח ודיוק וחמשת הטאקומי פועלים בסבלנות על כל מנוע, מחברים ומהדקים בידיהם את הרכיבים השונים ובסופו של התהליך, מצמידים למנוע לוחית עם שמם וחתימתם האישית.
3. בזכות הישגי המהירות שלה
בסרט מבית היוצר של ג'רמי קלארקסון, הכניס מגיש הרכב הנודע נהג מירוצים בשם קארון לתוך ניסאן GT-R. הדבר היה במסלול מירוצים, בתוואי שמשלב בין ישורת ארוכה ומהירה מאוד ובין פנייה בקצה שלה. המטרה היתה למדוד את המהירות האפשרית שיכולה המכונית להשיג בשיא הפנייה. מכוניות על וספורט שונות נמדדו, אבל ניסאן GT-R, שעולה לעתים שליש ממתמודדות אחרות, הייתה המהירה מכולם וניצחה בקלות. איך היכול הזו נראית במספרים? התאוצה של ה-GT-R ל-100 קמ"ש נמשכת 2.7 שניות בלבד (מדידת MY13), נתונים ששמורים בדרך כלל למכוניות שעולות פי כמה, והמהירות המרבית היא 315 קמ"ש. במסלול הנורבורגרינג, עשרות קילומטרים של פניות מהירות, הייתה ה-GT-R לאחת המכוניות הסדרתיות המהירות בהיסטוריה.
4. בזכות האחיזה הפנומנלית שלה
לא סתם הוכיחה עצמה ניסאן GT-R כאחת המכוניות הסדרתיות המהירות בהיסטוריה של נורבורגרינג, זאת כיוון שלצד יכולת להאיץ למהירויות אדירות, צריכים גם יכולת יוצאת דופן באחיזה. צמיגי המכונית, המלאים בחנקן, ולא באוויר, כמו ברוב המכוניות, חוברים להנעה לכל הגלגלים,אבל גם כאן בצורה מיוחדת. כברירת מחדל, עובר 100% מהכח אל הגלגלים האחוריים, והם מורידים עד 50% מהכח אל הגלגלים הקדמיים, באמצעות דיפרנציאל מוגבל החלקה. העברת הכח הייחודית הזו, יחד עם חלוקת משקל מדויקת מאוד ומערכת מתלים שהונדסה בדיוק רב - מייצרים אחיזת כביש מהטובות שבנמצא. לכל אלו מצטרפת הכנף הגדולה מאחור, העשויה מקרבון פייבר ומצמידה את הגלגלים האחוריים לכביש גם במהירויות שבהן גוף המכונית שואף דווקא לעלות ו"להמריא" וכך לאבד אחיזה.
5. בזכות יכולת הבלימה יוצאת הדופן שלה
מכונית שנוסעת במהירות של 315 קמ"ש צריכה לדעת להגיע באופן כמעט מיידי גם בחזרה לעמידה. התיאור של עיתונאי הרכב הישראלי קובי ליאני ממסלול המירוצים עם ניסאן GT-R ("...ממהירות של 248 קמ"ש לכ-70 קמ"ש במעט פחות מ-200 מטרים - זה מצריך בלמים חזקים מאוד, דיוק של מנתח מוח ועצבים של ברזל") אינו מפתיע. ה-GT-R מצוידת ברביעיית בלמי דיסק אדירים ובמערכת בלימה מתוצרת Brembo המעניקה המון תחושה לנהג, אבל גם אפשרות ללחיצה נחושה שתבלום את המאסה הגדולה בזריזות רבה ותביא אותה לחוף מבטחים, גם אם מדובר ברצף בלתי אפשרי של האצות ובלימות חריפות, שמעלות את דיסקי הבלימה לטמפרטורות דרמטיות.
6. בזכות הצליל האלוהי שלה
ההתלהבות של כריס האריס מצליליה הייחודיים של ניסאן GT-R, כאילו היא מפרקת את האוויר למולקולות ועושה איתו משהו חדש, מובנת מאוד. עוצמתם של מנועי מכונית העל נתמכת גם ביכולות הפליטה שלהם. ה-GT-R נעזרת ברביעיית צינורות מפלט מטיטניום ובמערך פליטה יעיל וחזק שמסייע למנוע לספק צלילים עמוקים ומרגשים שמעצימים את חוויית הנהיגה במכונת הפניות והביצועים הזו.
7. מכונית נו-נונסנס. באה לעבוד בלי גינונים
יצרנים רבים של מכוניות ספורט יקרות ומפורסמות משקיעים הון רב בתדמית המכונית, בגימורים ובחמוקי עיצוב חיצוניים שנועדו להכניס אותן למגזיני עיצוב נחשבים. בניסאן GT-R הפוקוס הוא אחר לגמרי. זו מכונית שבאה לעבוד. כל כולה מתוכננת ומנוהלת לביצועים, אחיזה ובלימה אדירים, במקביל להענקת איכות חיים מצוינת גם בתנאים "מנהלתיים". קווי העיצוב החיצוניים, למשל, נולדו כולם לשגר כל פיסת אוויר שאפשר אל עבר כנף הייצוב האחורית ועיצוב הפנים נועד ליצור את תנוחת הנהיגה האפקטיבית ביותר עבור הנהג. גם השיפורים והעדכונים במהלך השנים אינם מיועדים לעדכן את העיצוב כך שייראה מודרני, אלא כולם מוכוונים לחדד ולשפר את היכולות, משיפורים אווירודינמיים, דרך חידודי המתלים ועד שיפור זרימת הכוח במנוע. גישת ה"נו נונסנס" המפוקסת והמדויקת של ניסאן GT-R מעניקה ללקוחותיה שני יתרונות מרכזיים: האחד, יכולותיה האדירות כאחת ממכוניות העל הטובות ביותר של כל הזמנים. השני, בהיעדר גינונים היא נמכרת במחיר נמוך כל כך, שאינו הולם כלל את יכולותיה המופלאות. בניגוד לרכבי על שכל כולם מיועדים למסלולי מירוץ וכבישים ריקים, ה-GT-R מפתיעה גם ביכולת שלה להיות נוחה ושימושית כרכב לשימוש יומיומי. היא יכולה להתנהל בפקקים של הבוקר לתל אביב כמו כל רכב משפחתי, ולהפגין את שריריה בסוף השבוע, בכבישים מפותלים בדרום, בצפון או בהרי ירושלים.
למרות שמחירה של ניסאן GT-R נמוך באופן כמעט מתמיה ביחס ליכולותיה, עדיין מדובר במכונית שמעטים יכולים להרשות לעצמם. אולי זו הסיבה שחובבי רכב רבים כל כך מעוניינים להכיר אותה מקרוב בכל זאת, וכך המכונית מככבת באופן קבוע בסרטים של חובבי רכב (כמו "מהיר ועצבני") ובמשחקי הדמיה למכוניות ספורט (כמו Need for Speed). המשחק המזוהה ביותר עם ה-GT-R הוא סימולטור הנהיגה Grand Tourismo ואם אתם תוהים כיצד הצליחו המפתחים של המשחק Sony Interactive Entertainment ו-Polyphony Digital ליצור תחושה כה ריאלית, הרי זה שהם אלה שגם פיתחו את לוח הנתונים וממשק המשתמש ב-G-TR.
לא רבים יזכו לנהוג בניסאן GT-R, אבל מי שכן, לא ישכח את המפגש המרגש עם מיתולוגיה מוטורית.
עוד כתבות במגזין
מה זה רכב SUV?
כבר לא מעט שנים שרכבי SUV נמנים על דגמי הרכבים הפופולריים והנמכרים ביותר בעולם. אז מה זה SUV ואיך בוחרים אותו בצורה הנכונה ביותר למשפחה שלכם? כל התשובות כאן
5 טיפים לנסיעה בטוחה עם הילדים
נהיגה הופכת למורכבת יותר ברגע שבו אנחנו נוסעים עם הילדים. נסיעה עם ילדים חייבת להיות בטוחה באופן מוחלט. ריכזנו עבורכם חמישה טיפים מרכזיים שיסייעו לכם במשימה.
המדריך לנורות אזהרה ברכב
נורות החיווי הן השפה שבה הרכב משתמש כדי "לדבר איתנו" ולהעביר מסרים חשובים. כדי להקל עליכם, ערכנו מדריך בסיסי להכרת נורות האזהרה המרכזיות והחשובות ברכב. יש לכם אור ירוק להתחיל לקרוא...