מגזין ניסאן לחץ אוויר בצמיגים – כל כמה זמן צריך לבדוק ואיך ממלאים אוויר?
מה הלחץ? זאת שאלה חשובה מאוד כשמדובר בצמיגי הרכב. כל נסיעה ברכב שלנו תלויה בהרבה מאוד מערכות שפועלות יחד, ומספקות לנו את היכולת לנוע במהירות ובנוחות ממקום למקום. המערכת הבסיסית והחשובה ביותר, שבלעדיה שום דבר לא יכול לזוז, היא כמובן הצמיגים. למרות זאת, לא תמיד אנחנו נותנים לצמיגי הרכב את תשומת הלב שהם צריכים, ולא מעט נהגים מזניחים את כל מה שנוגע למילוי אוויר בצמיגים ולבדיקה תקופתית שלו. אז כל כמה זמן צריך לבצע בדיקה, למה זה חשוב ואיך ממלאים אוויר? כל התשובות כאן.
על חשיבות לחץ האוויר בצמיגים
הנעת הרכב הייתה, במשך שנים רבות, עניין יחסית מובן מאליו.כשאנחנו נוסעים בכל סוג של רכב פרטי, בין אם מדובר ברכב SUV חדיש ומשוכלל ובין אם ברכב משפחתי סטנדרטי מדגם מיושן, אנחנו מתבססים על הסיבוב המתואם של צמיגי הרכב. מדובר בחלק הבסיסי ביותר בכמעט כל סוג של כלי רכב, ולמרבה הפלא גם באחד המרכיבים שזוכים להכי פחות תשומת לב מצד הנהג הממוצע. תשומת הלב הזו צריכה להיות מוקדשת, ברמת הנהג, בעיקר ללחץ האוויר בצמיגי הרכב. לחץ אוויר בצמיגים, כלומר רמת המילוי של הצמיגים בהתאם להנחיות היצרן, הוא מה שמאפשר לרכב לנסוע בצורה חלקה ומתואמת, והוא חייב להיות תקין בכדי שהרכב יתפקד כהלכה. ברגע שבו לחץ האוויר בצמיגים, אפילו בצמיג אחד, אינו תקין – הרכב נוסע פחות חלק, פחות בטוח, מבזבז יותר דלק ופגיע יותר לתקלות ואפילו לתאונות. לכן, מילוי אוויר בצמיגים הוא חשוב מאין כמותו – וזה מתחיל בבדיקה שגרתית של לחץ האוויר.
כל כמה זמן צריך לבדוק לחץ אוויר בגלגלים?
ככלל, מומלץ לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים באופן קבוע, בהיקף שלא יורד מפעם אחת לשבועיים. חשוב להבין שנסיעה שגרתית, גם בתוואי שטח שאינו מסובך או קשה מדי, מרוקנת באופן הדרגתי את האוויר בצמיגים, וככל שהאוויר בצמיג אחד מרוקן אפילו קצת – כך קצב ההתרוקנות הן של הצמיג הזה והן של יתר הצמיגים הוא גבוה יותר. לכן, חשוב לבדוק באופן קבוע מה לחץ האוויר בצמיגים ולמלא אותם במידת הצורך. אין פשוט מזה - לא צריך לנסוע למוסך או לפנצ'רייה בשביל לבצע את הפעולה הפשוטה הזאת. יש מכונות של מילוי לחץ אוויר בכל תחנת דלק סטנדרטית.
איך אדע מה לחץ האוויר הנדרש ברכב שלי?
לחץ האוויר המומלץ בצמיגי הרכב יהיה כתוב בכל רכב במספר מקומות. ברוב המקרים, תהיה מדבקה באזור דלת הנהג ודלת הנוסע שמאחורי הנהג, שמפרטת מה לחץ האוויר המומלץ בכל צמיג ברכב. כלל אצבע שחשוב להכיר הוא שמילוי לחץ האוויר בצמיגים עובד בצמדים - שני הגלגלים הקדמיים יהיו תמיד באותו לחץ אוויר, וכך גם שני הגלגלים האחוריים. ברכבים רבים לחץ האוויר בכל הצמיגים הוא זהה, ויש בכך היגיון רב. עם זאת, יש גם לא מעט רכבים בהם לחץ האוויר יהיה מעט שונה בין הגלגלים הקדמיים לאחוריים, וחשוב לעמוד על ההבדל הזה אם הוא קיים ברכב שלכם. בכל מקרה, אם אתם לא מוצאים את סימון לחץ האוויר הרצוי בצמיגי הרכב שלכם על בסיס המדבקה המסמנת אותו, הוא יהיה רשום גם בספר הרכב. תוכלו למצוא אותו בקלות גם ברשת בחיפוש אחר דגם הרכב שלכם (בהתאם לשנת הייצור).
נסיעות מיוחדות דורשות התייחסות מיוחדת ללחץ האוויר
אם אתם מתכננים נסיעה ארוכה במיוחד, נסיעה עם מטען כבד ביותר או נסיעת שטח – עליכם להקדיש תשומת לב מיוחדת ללחץ האוויר בצמיגים מבעוד מועד. רכב 7 מקומות או רכב משפחתי שיוצא לנסיעה ארוכה בתפוסה מלאה ועם תא מטען גדול ומלא, הוא רכב שעומד בעומס גבוה במיוחד. בהתאם לכך, לחץ האוויר בצמיגים שלו יכול להתרוקן בקצב גבוה מהרגיל. לכן, לפני היציאה לנסיעה שכזאת יש לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים, ולוודא שהוא תקין לחלוטין. מומלץ לעשות זאת גם בסיום הנסיעה.
בנסיעת שטח, באופן ספציפי, כדאי לרוקן מעט את לחץ האוויר לפני היציאה לשטח, ולמלא אותו בחזרה עם החזרה לכביש. הסיבה לכך היא המגע של הצמיג עם השטח, שבתוואי קשה ומסובך צריך להיות מקסימלי, ולכן גם לחץ האוויר צריך להיות מעט נמוך יותר. מיד עם החזרה לכביש יש להחזיר את לחץ האוויר בצמיגים לפי הנחיות היצרן – ולא לנסוע עם צמיגים מרוקנים מהמומלץ על הכביש, בו אחיזת הצמיג המלא היא הטובה ביותר.
כמה טיפים למילוי נכון של לחץ אוויר בצמיגים
מילוי נכון של אוויר בצמיגים דורש היכרות טובה עם מערכת המילוי בתחנות הדלק, ועם צמיגי הרכב שלכם באופן ספציפי. הטיפ הראשון הוא כאמור ליצור הרגל של בדיקת לחץ אוויר באופן שגרתי – אפשר אפילו לשים תזכורת חוזרת בטלפון אחת לשבוע-שבועיים. עוד הרגל התנהגותי מומלץ הוא לשמור ברכב חבילה של מגבונים לחים ו/או נייר סופג – מילוי לחץ האוויר בצמיגים הוא עסק מלכלך, ועם מגבונים ברכב זו לא בעיה גדולה מדי כי ניתן להתנקות באופן מיידי.
לאחר מכן צריך להתעסק במילוי עצמו. לחץ אוויר נמדד באחד משני ערכים – PSI או Bar. בישראל נפוץ יותר השימוש ב-PSI, אך קיימים גם רכבים בהם יירשם לחץ האוויר הנחוץ בבארים. בכל מקרה, כשאתם מגיעים לעמדת מילוי לחץ האוויר ובוחרים את לחץ האוויר הרצוי למילוי, חשוב שתוודאו שמדובר בערך הנכון, שכן ההבדל ביניהם יכול להיות די משמעותי. במרבית המקרים רכבים פרטיים ינועו סביב ה-30 PSI, אבל לא צריך להניח שמה שהיה נכון לרכב שעמד לפניכם בעמדה יהיה נכון גם עבורכם. חשוב לבדוק מה רמת המילוי אליה מכוונת העמדה לפני תחילת מילוי לחץ האוויר.
לבסוף, טיפ קטן וחשוב – כשאתם מוציאים את פקקי לחץ האוויר שנמצאים על פתח המילוי של כל צמיג, שימו אותם מיד בכיס קדמי. מדובר בחלקים קטנים שנאבדים לעתים קרובות מאוד ברגע ההברגה שלהם החוצה. האובדן שלהם אמנם לא מרוקן ישירות אוויר מהצמיגים, אך הוא בהחלט מאיץ את קצב ההתרוקנות שלהם.
שמרו על הרכב שלכם - בשמירה על הצמיגים שלו
שמירה על שגרה נכונה של מילוי לחץ אוויר ובדיקת צמיגי הרכב, שומרת על הרכב לאורך זמן, מונעת בלאי ומוודאת שצריכת הדלק של הרכב היא אופטימלית. אם אתם רוצים להשתמש ברכב שלכם בצורה הטובה ביותר, ולשמור עליו באופן מיטבי לאורך זמן – צרו לעצמכם הרגלים טובים סביב בדיקה ומילוי אוויר בצמיגיו.
עוד כתבות במגזין
מה זה רכב היברידי?
כולם מדברים על רכב היברידי, אבל האם אתם יודעים במה בדיוק מדובר? למדו כל מה שצריך לדעת על רכב היברידי – כיצד הוא פועל, מהם היתרונות ועוד.
מה זה רכב SUV?
כבר לא מעט שנים שרכבי SUV נמנים על דגמי הרכבים הפופולריים והנמכרים ביותר בעולם. אז מה זה SUV ואיך בוחרים אותו בצורה הנכונה ביותר למשפחה שלכם? כל התשובות כאן
המדריך לרכישת רכב חדש
איזה ריגוש זה לרכוש רכב חדש, אבל גם מאוד מבלבל... ההיצע כל כך גדול, העצות כל כך רבות, וכל זה עלול להוביל לתוצאה בלתי רצויה. כדי למנוע זאת, הכנו עבורכם מדריך לקניית רכב חדש.