ניסאן ג'וק: האם הרכב שהקדים את זמנו ממשיך להיות ראש לאריות?
מגזין ניסאן
מעט מכוניות בעולם מצליחות להגיע לנתון של מיליון מסירות, בטח שלא בתוך עשור אחד בלבד. מכוניות בודדות שינו לחלוטין קטגוריה שלמה. ניסאן ג'וק הפכה מהר מאוד לסנסציה עולמית, שכבר השנה צפויה להגיע לרכב המיליון, וזו ההזדמנות לדבר על הדור החדש של ניסאן ג'וק
שנת 2009, שבה הוצגה ניסאן ג'וק, הייתה השנה שבה כולם כבר הבינו שרכבי פנאי נמצאים כאן, ושהם כאן כדי להישאר. את בשורת רכבי הפנאי למשפחה הביאה ניסאן שלוש שנים קודם לכן עם הניסאן קשקאי, שהפכה במהירות לאחת המכוניות המבוקשות והמוצלחות באירופה, אך בין הצלחה בקטגוריית המכוניות המוגבהות למשפחה לבין הצלחה בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים הפער היה ענק.
יש הרבה מאוד היגיון ברכב משפחתי מוגבה: קל יותר להכניס ילדים למושבים והגובה מאפשר לארוז חמישה נוסעים והרבה ציוד ברכב קצר יותר – שהוא עניין קריטי בערים הצפופות של איטליה, צרפת ואנגליה. נוסף על כך, העיצוב היה מוצלח ביחס למיניוואנים לחמישה נוסעים שנמכרו טוב למדי באותה תקופה. אבל רכב פנאי קטן הוא כבר סיפור אחר לגמרי, שכן הרוכשים, כך נהגו לחשוב, לא מחפשים שימושיות אלא רכב צעיר, קליל ודינמי. הדוגמאות לרכבי פנאי דאז לא ממש פרצו את הדמיון וניסיונות קודמים בקטגוריה הסתיימו בכישלונות צורבים.
הפתעה קטנה-גדולה מבית ניסאן
ואז הגיעה ניסאן ג'וק. רכב הפנאי הקטנטן שבר כל מוסכמה בעולם רכבי הפנאי ובראש ובראשונה הגדיר מחדש עיצוב של מכוניות. יש מי שמייד מתאהב בעיצוב של הג'וק ויש מי שלא, אבל אין מישהו שיכול להתעלם מהמראה הרדיקלי והייחודי.
הג'וק שילבה את העמידה הגבוהה של רכבי הפנאי עם עיצוב של מכונית ספורטיבית. מה לא היה שם? פנסים עם לוק חייזרי, לצד פנסי דרך עגולים וגדולים, פרופיל של מכונית קופה עם ידיות "נסתרות" בדלתות האחוריות, כנפיים שריריות לגלגלים האחוריים, תאורה אחורית בעיצוב בומרנג ועוד אלמנטים שיצרו יצירה עיצובית נועזת.
בעזרת הג'וק ניסאן הגדירה מחדש את המושג "קרוסאובר". כשמתייחסים למושג "קרוסאובר" מתכוונים בדרך כלל לרכב שאינו שייך לקטגוריה מסוימת אלא רוקד על מספר קטגוריות. ניסאן ג'וק לקחה את התפיסה הזאת כמה צעדים קדימה – היא שילבה מכונית בעלת ממדים קטנטנים עם תנוחת ישיבה גבוהה ומראה ספורטיבי רדיקלי שאינו מוותר על נגיעות מעולמות רכבי הפנאי.
ראש לאריות
ההצלחה השיווקית של הג'וק הגיעה מייד, והייתה חריגה. בדרך כלל מכונית מוצלחת זוכה לתחרות מיידית, אך הג'וק נותרה כמעט בודדה בפסגה במשך זמן רב. התשובה של מרבית יצרניות הרכב האחרות הגיעה רק כשלוש שנים לאחר מכן. הפער הענק חשף עד כמה היטיבה ניסאן לצפות את העתיד עם הג'וק.
ויש כאן עוד זווית מעניינת: ניסאן לא רק הפכה את מכונית הפנאי הקטנה להצלחה, היא גם יצרה תת קטגוריה בתוך הקטגוריה. רוב המתחרות האירופיות בקבוצה העדיפו לייצר מכוניות שיהוו פתרון משפחתי בעל מבנה רבוע יחסית, שממקסם את השימושיות של הרכב על חשבון העיצוב והתחושה הרעננה שהוא מספק. ניסאן, היצרנית היפנית, הכתיבה עיצוב רדיקלי שמזכיר לרבים ספרי מנגה (קומיקס יפני), ויצרה תת קטגוריה עיצובית בתוך רכבי הפנאי הקטנים.
דור חדש, תפיסות ישנות
בדור השני שלה ניסאן ג'וק אינה צריכה להוכיח שהרעיון המקורי היה נכון. בחודשים הקרובים תימסר הג'וק המיליון ותציב סימן קריאה גדול לצד הקונספט שב-2010 היה כל כך חריג. הדור השני של ניסאן ג'וק הוא הזדמנות נפלאה לקחת את היתרונות הגדולים של הג'וק המקורית לצד שיפור בכל אספקט אחר.
הג'וק החדשה שומרת על העיצוב שאפיין אותה בעבר עם פרשנות מודרנית וקווים חדים שמעצימים את תחושת הקומיקס. לאלו נוספו חישוקים גדולים, חתימות LED ביחידות התאורה ועוד נגיעות שהופכות אותה למודרנית מתמיד.
המהפכה הגדולה מגיעה מבפנים. תא הנוסעים של הג'וק החדשה מקפיץ אותה קדימה עם עיצוב נקי וייחודי, טכנולוגיה עשירה, הנדסת אנוש מעולה, מערכות בטיחות מגוונות ואבזור עשיר. אם לג'וק היו שתי נקודות לשיפור בדור הראשון, היו אלה גודל תא המטען והמרווח בשורה האחורית. שתי הנקודות האלה זכו למענה מוחץ: עם בסיס גלגלים ארוך הג'וק מאפשרת מרווח טוב מאוד במושב האחורי מבלי לאבד את מאפייני העיצוב הקלאסיים שלה, זאת לצד תא מטען גדול משמעותית המציע רצפה כפולה שמאפשרת שימושיות גבוהה במיוחד.
יחידה הנעה
את המנוע הקודם החליף מנוע חדש, וכמקובל, הוא זוכה למגדש טורבו ולנפח קטן יותר. מנוע ה-1.0 ליטר המוגדש מספק את אותם הסוסים אך עם מומנט עדיף. הגמישות של המנוע – אותה יכולת להגיב מהר לדרישותיכם – השתפרה משמעותית, וכך גם צריכת הדלק. החיסכון לא מגיע על חשבון ביצועים והג'וק החדשה מהירה יותר ומאיצה טוב יותר במגוון מצבים.
גם התנהגות הכביש המהנה שתמיד שמרה את הג'וק קצת אחרת ושונה מהמתחרות נותרה כשהייתה. רכב הפנאי הקטן נותר זריז, והוא מגיב היטב למשובות הנוהגים. כל אלו לא באים על חשבון היכולת שלו לשמש רכב עירוני מושלם שיכול להיכנס לכל חניה ולעבור בכל סמטה.
ניסאן ג'וק דור 2: ממשיכה להוביל
הדור השני של הג'וק לוקח קונספט מוצלח שהוכיח את עצמו בעבר ומשפר אותו. ג'וק 2.0 הוא רכב שנותן מענה טוב יותר לתחרות האירופית עם שימושיות עדיפה, אבזור בטיחותי עשיר ותא נוסעים מפנק. השיפור לא בא על חשבון הערכים המקוריים. מבין כל רכבי הפנאי הקטנים המגיעים מהמזרח הרחוק, הג'וק הוא הראשון שמציע כבר דור שני. מעבר הדורות אפשר לו לשפר את כל אותם חסרונות של הדור הראשון ובכך הוא נהנה מהעיצוב הייחודי, מהתנהגות כביש מהנה וממנוע יעיל.
ניסאן ג'וק ממשיכה את המהפכה שכבר החלה בעבר, הפעם בניחוח איכותי ושקט יותר.
עוד כתבות במגזין
קרוסאובר: כשנוכחות, שליטה ובטיחות נפגשים
מהנוכחות, דרך הגובה השולט והשימושי ועד לאפשרות לצאת לטייל בטבע עם כל המשפחה. גלו הכל אודות רכב הקרוסאובר הפופולרי.
מה זה רכב SUV?
כבר לא מעט שנים שרכבי SUV נמנים על דגמי הרכבים הפופולריים והנמכרים ביותר בעולם. אז מה זה SUV ואיך בוחרים אותו בצורה הנכונה ביותר למשפחה שלכם? כל התשובות כאן
איך בוחרים רכב משפחתי
התצורה, המרחב הפנימי, מערכת ההנעה, הבטיחות, מבנה העסקה וכמובן – החיים עם המכונית לאחר הקנייה. כל מה שחשוב לבדוק בדרך לקניית רכב למשפחה.