• דלג לתוכן מרכזי
ניסאן ישראל קישור לדף הבית

מגזין ניסאן

פתח תפריט
  • רכבים
  • שירות
    • שירות לרכבי ניסאן
    • מרכזי שירות
    • תיאום תור במרכז שירות
    • פניה לשירות לקוחות
    • טיפים ושאלות נפוצות
    • סרטוני הדרכה ותפעול
    • בדיקת RECALL
    • מחירון חלפים
    • אפליקציית Nissan Connect
  • הנעה חשמלית
    • הנעה חשמלית של ניסאן
    • רכב היברידי e-POWER
    • רכב היברידי
    • רכב היברידי מתון
  • החווייה של ניסאן
    • אודות החווייה של ניסאן
    • הנעה חשמלית
    • טכנולוגיות סיוע בנהיגה
    • ביצועים
    • רכבי קונספט
  • מגזין ניסאן
    • קרוסאובר: איך תדעו שזה הרכב המושלם בשבילכם?
    • רכב 7 מקומות: כך תבחרו נכון
    • מה זה רכב SUV?
    • מהו רכב חסכוני ואיך בוחרים אותו?
    • כל מה שצריך לדעת לפני שקונים רכב חדש
    • לכל כתבות המגזין ❯
  • אולמות תצוגה
  • קטלוגים לדגמי ניסאן
  • נסיעת מבחן
  • מרכזי שירות ניסאן
  • תיאום תור למרכז שירות
  • פנייה לשירות לקוחות
  • בדיקת RECALL
  • בירור מחיר חלפים
  • כל הדגמים
  • מחירון דגמים
  • צריכת דלק, זיהום אוויר ואבזור בטיחותי
  • תווית נתוני צמיגים
Nissan Juke
ניסאן סנטרה
ניסאן קשקאי החדשה
ניסאן אקסטרייל
צפו בכל הדגמים

  • סוגי תיבות הילוכים
    גיר רציף, אוטומטי או רובוטי? תפריט
    • חוויית ניסאן
    • ביצועים של NISMO
    • מגזין ניסאן
    • רכבי קונספט
    • רכבים חשמליים של ניסאן
    • Intelligent Mobility
סוגי תיבות הילוכים

גיר רציף, אוטומטי או רובוטי?

תוריד הילוך, תרימי הילוך – לא במקרה הביטוי הזה שגור כל כך בפינו. תיבת ההילוכים, או הגיר בשם העממי, הוא אחד החלקים החשובים ביותר בכל רכב. כשבוחרים רכב חדש, לוקחים בחשבון גם את סוג תיבת ההילוכים, ואת היתרונות שמציעים הסוגים השונים לנהג. האופציה הסטנדרטית ביותר היא כמובן הגיר האוטומטי, אך כיום ישנן גם אפשרויות כמו גיר רובוטי או גיר רציף, שהופכות את הבחירה לפחות מובנת מאליה. אם רציתם להבין בדיוק מה ההבדל בין כל סוג גיר, ואיך לבחור רכב בהתאם – נעלה הילוך...

אשה נוהגת בניסאן קשקאי ומפעילה את ידית ההילוכים

מה השתנה בתיבות ההילוכים מאז הגיר הידני?

תיבת ההילוכים, או הגיר, היא אחד המרכיבים הבסיסיים שמאפשרים נסיעה בכל סוג של רכב. ברמה הבסיסית ביותר, הגיר הוא מה שמבצע את המרת הכוח והתמסורת שבין המנוע לבין החלק המונע ברכב (הגלגלים). השליטה הזאת בהתנגדות שמופעלת כנגד המנוע, היא זו שמאפשרת נסיעה במהירויות גבוהות יותר, ומנגד גם נסיעה בתנאי שטח קשים יותר ובהפעלת כוח רבה יותר של הרכב.

בואו נגלוש רגע לעבר, אל תיבת ההילוכים הסטנדרטית – כן, כן, אותה תיבת הילוכים ידנית, שבה היה נדרש להעביר הילוכים תוך הצמדת הרגל לקלאץ'. ונחזור להיום... כאן ועכשיו האפשרויות הן הרבה יותר אוטומטיות ופחות תלויות בנהג, והן מתחלקות בעיקר לשלושה סוגים של תיבות הילוכים – הגיר האוטומטי, הגיר הרובוטי והגיר הרציף. אם אתם רוצים לרכוש רכב חדש, ומתלבטים בין השאר גם לגבי סוג תיבת ההילוכים – חשוב שתכירו את ההבדלים ואת מה שמייחד את כל אחת מהאפשרויות האלה.


מהו גיר אוטומטי ואיך הוא עובד?

תיבת הילוכים אוטומטית היא תיבת ההילוכים הסטנדרטית נכון להיום, בה מצוידים מרבית דגמי הרכבים החדשים בעולם שנראים על הכביש בעשרות השנים האחרונות. למעשה, מדובר בתיבת הילוכים שלוקחת מהנהג את השליטה בהעברת ההילוכים, ומבצעת אותה באופן אוטומטי בין הילוכים קבועים ברכב. מה זה אומר? שמבחינה מכאנית, הרכב עדיין עובד לפי הילוכים בסיסיים וקבועים, אך ההעברה ביניהם מתבצעת על ידי מחשב הרכב, בהתאם לתוואי הנסיעה בכל רגע נתון.

הגיר האוטומטי נחשב לאופציה בטוחה, קלה מאוד לתפעול ולשליטה (למעשה כמעט לא נדרש איתה תפעול ושליטה של תיבת ההילוכים). זה כאמור, הגיר הנפוץ ביותר כיום בכל סוגי הרכבים – מרכבים פרטיים ועד רכב 7 מקומות. החיסרון של תיבת ההילוכים האוטומטית הוא במרבית המקרים צריכת דלק גבוהה, וכן בלאי של חלקים נוספים מלבד תיבת ההילוכים עצמה, כמו מחשב הגיר.


מה חשוב לדעת על גיר רובוטי?

גיר רובוטי הוא בדיוק נקודת האמצע שבין גיר ידני לאוטומטי. הסיבה לכך היא שבפועל מדובר בגיר ידני לכל דבר ועניין מבחינה מכאנית, עם 5-6 הילוכים קבועים בהתאם לסוג הרכב, המאפשרים שליטה אופטימלית בכוח המופעל בנסיעה בכל רגע נתון. עם זאת, בניגוד לגיר הידני, בו יש צורך בהצמדת הקלאץ' ובהעברה ידנית של ההילוכים, בגיר רובוטי הרכב יודע לבצע את החלפת ההילוכים בעצמו. אם תיבת ההילוכים האוטומטית מבצעת את החלפת ההילוכים ביחס קבוע על בסיס גלגלי שיניים, הרי שהגיר הרובוטי מבצע עבודה "כירורגית" יותר, ויודע להחליף הילוכים באופן חכם בהתאם לתוואי הנסיעה בכל רגע נתון. כך, הוא מעניק שליטה אופטימלית ברכב גם בתוואי נסיעה קשה יותר, ובהתאם לכך הוא גם מתאים יותר לרכבים שנמצאים בשימוש קצת פחות עירוני וסטנדרטי.

ומה לגבי הדלק, בטח תשאלו. אז הגיר הרובוטי מאפשר גם צריכת דלק אופטימלית (כי העברת ההילוכים מתבצעת בצורה חכמה ולא אוטומטית). סטטיסטית, נראה שהוא גם גיר די בטוח שלא מוביל לתאונות רבות.

ולמען ההגינות, יש לו גם חסרונות – ראשית, הוא נחשב ליקר יותר לתחזוקה ולתפעול מאפשרויות אחרות, עם רכיבים יקרים יותר ותחזוקה מורכבת יותר של יותר חלקים. כמו כן, איכות הנסיעה שלו בתוואי שטח עירוני וסטנדרטי יכולה להיות נמוכה יותר מזו של תיבות הילוכים אחרות.

ידית הילוכים של ניסאן אקסטרייל

מה כדאי שתדעו על גיר רציף?

גיר רציף הוא התפתחות יחסית חדשה בעולם תיבות ההילוכים, שיוצרת פרדיגמה חדשה בהילוכי הרכב. גיר רציף לא עובד לפי הילוכים קבועים – לא הילוך ראשון או שני ולא הילוך חמישי. למעשה, הגיר הרציף עובד עם אינסוף הילוכים, שכן הוא כולל מערכת רציפה של רצועה גמישה המתוחה בין שני טריזים קבועים. רמת המתיחה של הרצועה הזו היא שקובעת את עוצמת ההתנגדות של הגלגלים מול המנוע. פירוש הדבר הוא שעבור כל סוג של נסיעה בכל סוג של תוואי שטח ומהירות – תיבת ההילוכים תדע לקבוע את ההילוך הנכון ביותר ברמה מילימטרית. נשמע טוב, נכון?

מבחינת איכות נסיעה, צריכת דלק וחוויית נסיעה – אין ספק שמדובר בהתפתחות איכותית במיוחד. הגיר הרציף המודרני, אותו ניתן למצוא במגוון דגמים של רכבים משפחתיים, רכב היברידי ואפילו רכבי פנאי-שטח, מקבל עבור הנהג את ההחלטה הנכונה ביותר מבחינת הילוכים בכל רגע נתון בנסיעה.

מנגד, העבודה האיכותית של הגיר הרציף גם נקטעת לא פעם בשל תקלות שונות, והבלאי שלו נחשב לגבוה יותר משל אפשרויות אחרות של תיבות הילוכים. בנוסף, מי שמעוניין בכל זאת לשמור על מידה מסוימת של אתגר ושל שליטה על ההילוכים ברכב – ככל הנראה ייהנה פחות מגיר שמקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורו בכל רגע נתון.


אז מה צריך לדעת לפני שקונים רכב?

לפני שאתם קונים את הרכב המשפחתי הבא שלכם, חשוב שתנתחו את האפשרויות שלכם אלה מול אלה גם בהקשר של תיבת ההילוכים של הרכב. הגיר הוא חלק חשוב ביותר בנסיעה, והוא צריך להתאים לכל מי שאמור לנהוג ברכב – גם אם מדובר בילדים המתבגרים שלכם.

תיבות הילוכים חכמות שיודעות לתכנן ולהוציא לפועל את הנסיעה בצורה הנכונה ביותר בכל רגע נתון, מספקות לכם בטיחות גבוהה, וזה שיקול שאסור להתעלם ממנו כשאתם בוחרים רכב חדש. מנגד, תיבות הילוכים משוכללות ומתקדמות שדורשות הבנה של התפעול שלהם מצד הנהג – עשויות להוביל לבלאי גבוה ולרכב שיהיה בשימוש מופחת יחסית למצופה ממנו. בכל מקרה, כמו עם כל רכב חדש, מומלץ להתייעץ עם המומחים ולקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם ועבור משפחתכם.


שאלות נפוצות על על גיר אוטומטי, רציף ורובוטי

מה ההבדל בין גיר רציף לגיר אוטומטי רגיל?

גיר אוטומטי רגיל עובד לפי הילוכים קבועים, והמעבר ביניהם מתבצע אוטומטית ע"י מחשב הרכב. לעומתו, גיר רציף (CVT) פועל ללא הילוכים קבועים, הוא מתבסס על רצועה מתכווננת שמאפשרת שינוי חלק ורציף בעוצמת ההנעה, מה שמשפר צריכת דלק ומפחית רעידות.

מה היתרון של גיר רובוטי על פני אוטומטי?

היתרון העיקרי של גיר רובוטי הוא יעילות בצריכת דלק, כיוון שהוא שולט על הילוכים ידניים באופן אוטומטי וחכם. לעומת הגיר האוטומטי, הוא חסכוני יותר, אך עשוי להרגיש "קופצני" בעיר ולדרוש תחזוקה יקרה יותר.

האם גיר רציף מחזיק פחות זמן?

במקרים מסוימים כן. הגיר הרציף נחשב עדין יותר ורגיש לעומסים, ולכן אם לא מקפידים על תחזוקה נכונה (כמו החלפת שמן גיר בזמן), תיתכן שחיקה מואצת ובלאי גבוה יותר לעומת גירים אחרים.

איזה גיר הכי מתאים לנסיעות עירוניות?

גיר אוטומטי רגיל או רציף יתאימו לרוב הנהגים בנסיעות עירוניות בזכות נוחות תפעול, מעבר הילוכים חלק וללא צורך בשליטה ידנית. גיר רובוטי פחות מומלץ בפקקים, בגלל תחושת "קפיצות" בהעברת הילוכים.

האם גיר רציף מתאים לנסיעת שטח?

גיר רציף פחות מתאים לנסיעות שטח מאומצות, במיוחד בתנאים קשים או עם עומס כבד. לרוב יעדיפו רכבי שטח גירים אוטומטיים קלאסיים או ידניים, שמספקים שליטה מדויקת יותר.

מה משפיע על אורך החיים של תיבת ההילוכים?

אורך חיי הגיר תלוי בהרגלי הנהיגה, איכות התחזוקה (כמו החלפת שמן גיר במועד), התאמת סוג הגיר לשימוש (עירוני/בינעירוני/שטח) והקפדה על עומסים מתאימים לרכב.

האם אפשר להחליף סוג גיר ברכב?

לא. סוג הגיר הוא חלק בלתי נפרד ממבנה הרכב והמנוע. לא ניתן להחליף גיר רובוטי לגיר אוטומטי (או להפך) מבלי לבצע שינויים מקיפים מאוד שאינם משתלמים כלכלית.


עוד כתבות במגזין

גבר עומד ליד ניסאן ג'וק ברחוב עירוני

ניסאן ג'וק - הדגם שהמציא את הקרוסאובר הקומפקטי

ניסאן ג'וק ההיברידית משלבת חדשנות, סגנון ויעילות עירונית מצוינת. הנה כל מה שצריך לדעת על הדור הבא של הדגם המוצלח.

קראו עוד
ניסאן קשקאי

מה זה רכב SUV?

כבר לא מעט שנים שרכבי SUV נמנים על דגמי הרכבים הפופולריים והנמכרים ביותר בעולם. אז מה זה SUV ואיך בוחרים אותו בצורה הנכונה ביותר למשפחה שלכם? כל התשובות כאן

קראו עוד
ניסאן ג'וק היברידית

מה זה רכב היברידי?

כולם מדברים על רכב היברידי, אבל האם אתם יודעים במה בדיוק מדובר? למדו כל מה שצריך לדעת על רכב היברידי – כיצד הוא פועל, מהם היתרונות ועוד.

קראו עוד

  1. Nissan ישראל
  2. חוויית ניסאן
  3. מגזין ניסאן
  4. גיר רציף, אוטומטי או רובוטי?

Toggle רכבים menu רכבים

  • דגמי ניסאן
  • הנעה חשמלית
  • תיאום נסיעת מבחן
  • אולמות תצוגה
  • קטלוגים לדגמי ניסאן
  • מחירון דגמים
  • צריכת דלק, זיהום אוויר ואבזור בטיחותי
  • תווית נתוני צמיגים

  • תקנון ליסינג פרטי - ניסאן ג'וק

Toggle שירות ניסאן menu שירות ניסאן

  • מרכזי שירות
  • תיאום תור במרכז שירות נפתח בחלון חדש
  • יצירת קשר
  • בדיקת RECALL נפתח בחלון חדש
  • מחירון חלפים נפתח בחלון חדש
  • מדריכים לחילוץ נפגעי תאונות מרכבי ניסאן

Toggle מידע נוסף menu מידע נוסף

  • כתבו אלינו
  • מגזין ניסאן
  • Nissan Intelligent Mobility
  • תקן זיהום אוויר WLTP
  • קריירה נפתח בחלון חדש
  • דוחות ומידע לציבור

  • ת.צ. 53231-05-23 צדוק נ' קרסו מוטורס בע"מ - בקשה לאישור הסדר פשרה

  • ת.צ. 53231-05-23 צדוק נ' קרסו מוטורס בע"מ - הודעה על אישור הסדר פשרה

  • הודעה על הסדר פשרה בת"צ 3857-07-17

Toggle מדיה חברתית menu מדיה חברתית

  • facebook נפתח בחלון חדש
  • youtube נפתח בחלון חדש
  • instagram
  • מפת האתר
  • תקנון עסקת מימון חודשית - ג'וק היברידי
  • תקנון ליסינג ניסאן
  • תקנון אקסטרייל ל-3 ימים - אוגוסט 2025
  • תנאי שימוש
  • מדיניות פרטיות
  • הצהרת נגישות

© Nissan 2025