מגזין ניסאן מערכות ההנעה של העתיד - כאן כבר היום!
אחרי שנים רבות שבהן הכרנו רק מבחר מאוד מוגבל של מערכות הנעה, התחום הזה הולך ותופס תאוצה בעולם הרכב מדי יום. כעת, הגיע הזמן לדבר על מערכות ההנעה של העתיד, שניתן לפגוש כבר היום בדגמים החדשים של ניסאן. מערכות ההנעה החדשות בשוק - e-POWER ו-e-4ORCE, מציעות חוויית נסיעה חדשה, עוצמתית, בטוחה ומדויקת יותר מאי פעם. חשוב להבין כיצד הן עושות זאת ומה הופך אותן למה שהן..
על חשיבותה של מערכת ההנעה ברכב
הנעת הרכב הייתה, במשך שנים רבות, עניין יחסית מובן מאליו. מרבית הרכבים הונעו באמצעות המתנע (סטרטר) הפנימי במנוע, שהוא זה שהתחיל את פעולתו של מנוע הבנזין וכך גם הפעיל את הרכב. התחום התקדם בצורה משמעותית עם השכיחות ההולכת וגוברת של בעלי רכב חשמלי והיברידי. כיום, תחום זה מקבל עוד דחיפה משמעותית קדימה בזכות מערכות ההנעה החדשות מבית ניסאן – e-POWER ו-e-4ORCE. לפני שנסביר מה החידוש שהן מציעות, וכיצד הן משפרות את חוויית הנהיגה, חשוב להבין מהי חשיבותה של מערכת ההנעה ברכב לאיכות הנסיעה.
מערכת ההנעה ברכב משפיעה באופן מהותי על הנסיעה לכל אורכה. בתחילה, היא אחראית על הדלקת המנוע ועל ההאצה הראשונית של הרכב. לאחר מכן, במערכות ההנעה החדשות היא גם זו שאחראית על העברת הכוח מהמנוע לגלגלים, כלומר היא בעלת תפקיד מכריע בכל מה שנוגע לתנועה הרציפה ולכוח של הרכב.
מערכות הנעה איכותיות - נסיעה ברמה גבוהה יותר
מערכות הנעה חדישות הן כבר מזמן לא סטרטרים מיושנים שאחראים אך ורק על ההנעה של מנוע הבנזין. כיום, מערכות ההנעה הן אלו שבמידה רבה שולטות בסגנון הנסיעה של הרכב.
כך למשל, ברכבים היברידיים יש למערכת ההנעה חשיבות עצומה, שכן היא אחראית לא רק על הדלקת מנוע הבנזין (שטוען בתורו את הסוללה החשמלית), אלא גם על המעבר בין הנעה חשמלית להנעת בנזין ואיכות הנסיעה של הרכב בתוואי נסיעה משתנה.
רכבים היברידיים ישנים יותר, בהם מותקנת מערכת הנעה מיושנת יחסית, עשויים לסבול מבעיות שנובעות ממערכת ההנעה – מנוע הבנזין מסתובב במהירות גבוהה מדי עבור תוואי נסיעה ספציפי (למשל בנסיעה עירונית או פרברית), וכך הוא שורף יותר מדי דלק ופוגע במאפיין האיכותי המרכזי של רכבים היברידיים.
כאשר מדובר ברכבים גדולים יותר – וכיום כבר קיימות לא מעט אפשרויות של SUV או של רכבי קרוסאובר היברידיים – הבעיה הזאת עשויה להפוך למשמעותית יותר. משום כך, היתרון האיכותי של מערכת ההנעה ההיברידית e-POWER החדשה, שמגיעה לראשונה לשוק הישראלי, הוא עד כדי כך משמעותי לאיכות הנסיעה ברכב ההיברידי.
e-POWER - מערכת הנעה חשמלית ללא טעינה
e-POWER היא מערכת הנעה חדשה מבית ניסאן. היא מורכבת ממערכת הנעה בתפוקה גבוהה וסוללה חשמלית נטענת, המשולבות עם מנוע בנזין בעל יחסי דחיסה משתנים, מחולל כוח, מהפך ומנוע חשמלי קדמי בעוצמה של 150 קילוואט, המתורגם ל-204 כוחות סוס.
במערכת ה-e-POWER מנוע הבנזין אחראי אך ורק על ייצור החשמל וטעינת הסוללה החשמלית, וגלגלי הרכב מונעים אך ורק בכוח הסוללה החשמלית ומערכת ה-e-POWER עצמה. זהו יתרון עצום, שמעניק תחושה של הנעה חשמלית מלאה ללא צורך בטעינת הרכב. ההנעה החשמלית הישירה של הגלגלים מבטיחה שהמנוע החשמלי פועל אך ורק במהירות האופטימלית עבור תוואי הנסיעה בו הרכב נמצא, וכך היא מזמנת יעילות ובטיחות בנסיעה עירונית.
רכיב חדש בשם "מכוון ליניארי" מבטיח שפעולת מנוע הבנזין תואמת למהירות הנסיעה על הכביש - כך מערכת ה-e-POWER מבטיחה את החסכוניות בדלק, אליה אנו שואפים כשאנחנו משקיעים ברכב היברידי. כשמוסיפים לזה גם את הפעולה השקטה של המערכת, ואת ההאצה המהירה שאינה תלויה עוד במנוע בעירה פנימי – מבינים שמדובר בהווה ובעתיד של מערכות ההנעה ההיברידיות.
e-4ORCE - חשמלית, עוצמתית ומדויקת
בהמשך למערכת e-POWER, ניסאן פיתחה מערכת הנעה חשמלית כפולה, שנהנית מהיתרונות של ה-e-POWER עם מספר תכונות איכותיות נוספות - e-4ORCE.
זוהי מערכת הנעה שפועלת על כל הגלגלים, ומספקת אחיזה יציבה, תאוצה בטוחה ושליטה אופטימלית ברכב בכל תוואי שטח, עם טכנולוגיית בקרת גלגלים מתקדמת כחלק ממערכת ההנעה. מערכת ה-e-4ORCE היא למעשה מערכת מנוע אלקטרוני כפול, עם מנוע אחורי של 94 קילוואט, והספק כולל של לא פחות מ-213 כוחות סוס.
מערכת ההנעה החשמלית החדשה מאיצה מ-0 ל-100 ב-7 שניות, עם תגובת מומנט אחורית מהירה באופן משמעותי יותר ממערכות ה-4X4 הקלאסיות. מומנט הסיבוב של הרכב נשלט באמצעות מערכת שמאזנת את משקל הרכב מצד לצד עם התנועה שלו, כך שהאחיזה של הרכב על הכביש היא אופטימלית וחוויית הנסיעה בתוכו חלקה גם בתנאי דרך לא פשוטים.
במצב כזה, ההאצה ברכב הופכת לבטוחה יותר באופן משמעותי – גם בעיקולים, מדרונות וסיבובים. מערכת e-4ORCE שולחת כוח לגלגלים גם במהלך סיבוב, וכך שומרת על קו נסיעה מדויק לא רק בתוואי דרך מעוקל אלא גם בתנאי דרך בוציים, חלקים, שמנוניים ואפילו קפואים. כשנוסעים בתוך רכב 7 מקומות גדול, מלא וחזק – השליטה הזאת חשובה במיוחד, ומערכת e-4ORCE מייצגת קפיצה קדימה ברמת השליטה בנסיעה של הנהג ברכב גדול.
לא רק הנעה עוצמתית - גם נסיעה בטוחה יותר
בשיח על מערכות הנעה עולות לא פעם שאלות על מהירות ההאצה ועל עוצמת הנסיעה של הרכב בתנאים שונים. אלה אמנם תכונות שמקבלות שדרוג משמעותי במערכות ההנעה החדשות של ניסאן, אבל הפרמטרים הללו לא מספרים את הסיפור המלא.
השליטה של מערכת ההנעה בתנועת הגלגלים ובכוח שמועבר אליהם במהלך הנסיעה היא אולי השדרוג המשמעותי ביותר במערכות ההנעה החדשות, והשדרוג הזה מורגש בעיקר בבטיחות הנסיעה ובחוויית הנסיעה החלקה בתוך הרכב. עם מערכות הנעה מתקדמות כמו e-POWER ו-e-4ORCE, תנועת הרכב נמצאת בשליטה חזקה ומדויקת יותר מאי פעם של המנוע ומערכת ההנעה, וכתוצאה מכך גם של הנהג עצמו.
כשאתם מתלבטים באיזה רכב חשמלי או היברידי כדאי לכם להשקיע כרכב המשפחתי הגדול הבא שלכם - חשבו על הפרמטרים המשמעותיים הללו, וקבלו את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם ועבור משפחתכם.
איפה נוכל למצוא את מערכות ההנעה החדשות?
מערכות ההנעה החדשות של ניסאן מוטמעות בדגמי X-Trail ההיברידיים החדשים. דגמי 2023 של ניסאן X-Trail מגיעים עם מערכת הנעה e-POWER המעניקה חוויה של הנעה חשמלית ללא צורך בטעינה. ישנה גם אופציה של גרסת מנוע e-4ORCE AWD בעל הנעה כפולה ואחיזת כביש אופטימלית. עם מערכות ההנעה החדשות של ניסאן, הנסיעה שלכם ברכב ההיברידי הופכת ליעילה יותר, חסכונית יותר, עוצמתית יותר ובטוחה יותר.
עוד כתבות במגזין
מה זה רכב היברידי?
כולם מדברים על רכב היברידי, אבל האם אתם יודעים במה בדיוק מדובר? למדו כל מה שצריך לדעת על רכב היברידי – כיצד הוא פועל, מהם היתרונות ועוד.
מה זה רכב SUV?
כבר לא מעט שנים שרכבי SUV נמנים על דגמי הרכבים הפופולריים והנמכרים ביותר בעולם. אז מה זה SUV ואיך בוחרים אותו בצורה הנכונה ביותר למשפחה שלכם? כל התשובות כאן
המדריך לרכישת רכב חדש
איזה ריגוש זה לרכוש רכב חדש, אבל גם מאוד מבלבל... ההיצע כל כך גדול, העצות כל כך רבות, וכל זה עלול להוביל לתוצאה בלתי רצויה. כדי למנוע זאת, הכנו עבורכם מדריך לקניית רכב חדש.