מגזין ניסאן שוקלים רכב חשמלי? הנה 10 דברים שכדאי לדעת
המכונית החשמלית הפכה לנגישה מתמיד, ובקרוב נראה אותה עוד ועוד בכבישי ארצנו . כמו כל מעבר לטכנולוגיה חדשה, גם החיים עם המכונית החשמלית שונים מכפי שהתרגלנו. אז מה החוויה שמצפה לנו כבעלי רכב חשמלי?
1. אתם צפויים לבקר הרבה פחות במוסך
נהגי מכוניות חשמליות מבקרים פחות במוסך ומוציאים פחות כסף על טיפולים. למה? במנוע בעירה פנימית מתרחשים תהליכים להמרת אנרגיה הכוללים פיצוצים וטמפרטורות אדירות. המנועים כוללים משאבות, דלקים ושמנים, פילטרים ועוד הרבה חלקים שמצריכים תחזוקה מתמידה. במנוע חשמלי כל זה לא קורה, השחיקה של מערכת ההנעה נמוכה משמעותית ולכן היא גם אמינה ועמידה הרבה יותר. המשמעות של כל אלה היא פחות אופציות לתקלות, פחות שמנים, מסננים, מזרקים ומשאבות, ולכן גם הפחתה דרמטית בעלויות האחזקה היומיומית, לאורך חייה של המכונית החשמלית.
עוד היבט בהפחתת הביקורים במוסך הוא בבלמים. במקום שאנרגיית הבלימה תופנה כל הזמן לחימום ושחיקה של הבלמים, ברכב חשמלי האנרגיה הזו מוחזרת והופכת לחשמל שיופנה אחר כך לנסיעה. הפניית האנרגיה הזו מהבלמים חוסכת מהם את עיקר השחיקה ובלמים של מכוניות חשמליות נשמרים רעננים, עוצמתיים ותקינים במשך הרבה יותר זמן.
2. לא תיסעו יותר לתחנת דלק, וגם לעמדות טעינה לא תגיעו הרבה
לא צריך להכביר מילים על הכיף האדיר שמציעה מכונית חשמלית בעצם הדילוג על פני תחנת דלק. אולם גם לעמדות הטעינה הפזורות ברחבי הארץ לא תצטרכו להגיע הרבה. הסיבה לכך היא שהדרך בה טוענים רכב חשמלי דומה יותר לטעינת סמארטפון מאשר לתדלוק בדלק. הרי את הסמארטפון אתם טוענים עוד לפני שהוא מתרוקן, כאשר אתם מגיעים לנקודת חשמל בבית או בעבודה, ולא ממתינים שיתרוקן. כך בדיוק נטענות מכוניות חשמליות: כשתגיעו הביתה בסוף היום, תוכלו לחבר את המכונית לחשמל, ממש כמו סמארטפון או מחשב נייד והתוצאה היא שבכל בוקר הרכב "מתודלק" באנרגיה מלאה שמספקת מאות קילומטרים של נסיעה חשמלית נקייה ואיכותית.
3. יהיו לכם כמה דרכים לטעון את המכונית. ומהר
מכונית בנזין אפשר למלא באנרגיה בדרך אחת בלבד, בתחנת הדלק. כשתרכשו מכונית חשמלית, בוודאי תתקינו עמדות טעינה פרטיות בבית ו/או בעבודה, שבהן תיטען המכונית בתוך מספר שעות. עם זאת חשוב לדעת שאלו לא אמצעי הטעינה היחידים שיהיו זמינים עבורכם.
פריסת עמדות הטעינה למכוניות חשמליות הולכת ומתקדמת מיום ליום. מכונית כמו ניסאן ליף מותאמת למספר שיטות טעינה. אפשר ליהנות מהטעינה הביתית, לצד עמדות טעינה סמי-מהירות, שבהן נדרשות כשעתיים לטעינה מלאה, את אלו אפשר יהיה למצוא במרכזי קניות וחניונים. נוסף על אלו, בהמשך ייפרשו בארץ עמדות טעינה מהירות רבות, שבהן טעינת הסוללה תימשך כ-60 דקות. בעתיד משך הטעינה ירד עוד יותר וההערכה היא שבתוך מספר שנים יידרשו דקות ספורות כדי לטעון את ערכת הסוללות.
4. הפקקים לא יזללו ממכם אנרגיה. להיפך
לא רק שצריכת האנרגיה של מכונית חשמלית יעילה ומינימלית, אלא שמאפייני צריכת האנרגיה שונים לגמרי מצריכת דלק של מנוע בנזין. במנוע בנזין, נסיעה איטית הינה בזבזנית מאוד, המנוע פועל הרבה לחינם, נשחק, רועש ומבזבז הרבה אנרגיה. במהירות בין עירונית צריכת הדלק טובה בהרבה.
מכונית חשמלית פועלת אחרת. הצריכה הרבה יותר הגיונית ומחוברת לרמת המאמץ שאליה נחשפת מערכת ההנעה. כך, בנסיעה עירונית איטית או השתרכות בפקקים, כמעט לא נצרך חשמל וכל בלימה והאטה מחזירה חשמל לסוללות. בנסיעה מהירה יותר המנוע דורש כמות גדולה יותר של אנרגיה כדי להתקדם.
5. הסוללות שלכם ימשיכו כנראה לעבוד מאות אלפי קילומטרים
אחד החששות של רוכשי מכוניות חשמליות, הוא מחירה של ערכת סוללות ואי הידיעה מתי יהיה צורך להחליפה. מתברר שהחשש הזה אינו מוצדק כלל. מהניסיון עם מכוניות חשמליות בכל רחבי העולם, לא רק שערכות הסוללות מחזיקות מעמד מאות אלפי קילומטרים, אלא שהירידה בתפוקה לאורך מאות אלפי הקילומטרים האלה כמעט בלתי מורגשת: אחוזים בודדים בלבד.
גם הצד השני של הדאגה הולך ומאבד מעוצמתו. מחיר הסוללות למכוניות חשמליות הולך ויורד ככל שהזמן חולף וכך, גם אם יגיע שלב שבו תידרש החלפה של הבטריות, בעוד כמה מאות אלפי קילומטרים, המחיר צפוי להיות הרבה יותר נמוך מהמחיר שלהן היום.
6. אתם צפויים לחוויית כוח מיוחדת במינה
במכונית חשמלית אין תיבת הילוכים מרובת מהירויות כפי שאנו מכירים וחלוקת הכוח שונה לגמרי מהמוכר לבעלי מכוניות עם מנועי בנזין או דיזל. במכונית חשמלית, כמעט כל הכוח זמין מאותה שניה שבה אתם לוחצים על דוושת הגז, כלומר, דוושת החשמל. כך, לעומת נהגי מכוניות בנזין שמחכים עד שכוח המנוע ייבנה ויותאם ליחסי ההעברה של תיבת ההילוכים, נהגי מכוניות חשמליות נהנים מעוצמות האצה מתפרצות שמפתיעות אותם בכל פעם מחדש, וכל זאת בלי הצורך להחליף הילוכים כלל.
7. התכוננו לחוויות של נוחות והתנהגות כביש של מרכז כובד נמוך
בתכנון של מכוניות עם מנועי בעירה פנימית צריכים המהנדסים לכופף את התכנון שלהם בדיוק לפי דרישות המערכת המורכבת. במכוניות חשמליות יכולים מהנדסי המכונית למקם את רכיבי המערכת באופן חופשי הרבה יותר. מהנדסי ניסאן ליף, למשל, מיקמו את סוללת המכונית בתחתית הרכב. כך מתקבל מרכז כובד נמוך מאוד, שיש לו מספר יתרונות. ראשית, ה'משקולת' הזו מרסנת את טלטלות הכבישים לנוסעים ומספקת נוחות נסיעה מצוינת. שנית, מיקום המשקל קרוב ככל האפשר לתחתית יוצר יציבות רבה בנסיעה, גם אם זו נסיעה מהירה ותובענית בסיבובים ועיקולים.
8. מערכת השמע ברכב תישמע לכם אחרת לגמרי
כבר התרגלנו לכך, אבל מערכות הצליל האיכותיות שאנחנו מתקינים במכונית, מתמודדות עם רעשים קבועים - רעשי ורעידות מנוע המכונית. נהגי מכוניות חשמליות נהנים מחוויה לא מוכרת של האזנה למוזיקה במינימום של הפרעות ובמקסימום של הנאה. גם הרבה יותר קל לדבר עם בני שיחנו במכונית, בלי צורך להרים את הקול כך שיגבר על רעשי המנוע.
גם להיעדרן של הרעידות קל להתרגל, כמו שקל להתרגל לכל דבר טוב. מיגור של אותן רעידות במכוניות בנזין או דיזל הוא מלאכה מורכבת וכמעט בלתי אפשרית. מכוניות שמצליחות לנטרל למינימום את אותן רעידות עולות הרבה כסף, בין היתר מהמאמץ המושקע לשם כך. במכונית חשמלית כמו ניסאן ליף, בלי הרעש ובלי הרעידות, צפו לאיכות נסיעה של האלפיון העליון.
9. זהירות, המכונית שלכם תהיה שקטה מאוד
לשקט המדהים של המכונית החשמלית ישנו פן שלילי והוא קשור בבטיחות הולכי רגל ורוכבי אופניים. אלו אינם שומעים את המנוע החרישי ועל כן עשויים להיתקל במכונית חשמלית, דבר שעשוי כמובן להיות מסוכן. מפתחי ניסאן ליף התקינו בה מערכת שמשמיעה לאלה שמחוץ לרכב, קולות רכים ונעימים לפי הצורך, ובכך מודיעה על קרבתה להולכי הרגל, בלי להטריד עם רעשים קשים ומחוספסים, כפי שמכוניות בעירה פנימית מבשרות על בואן.
10. גם המצפון שלכם יהיה שקט הרבה יותר
בלי להרעיש לסביבתכם, בלי לפזר עשן ומזהמים בסביבת הבית והזולת, ועם צריכה מופחתת של אנרגיה ישירה ועקיפה, נהנים בעלי מכוניות חשמליות ממצפון שקט של מי שאינו מכביד ומסכן את חבריו ואת סביבתו. נהגי מכוניות חשמליות נחשבים לקהילת נהגים אכפתית במיוחד. ניסאן ליף, המשפחתית החשמלית והנגישה, מאפשרת לקהילה הזו לגדול.
עוד כתבות במגזין
מה זה רכב SUV?
כבר לא מעט שנים שרכבי SUV נמנים על דגמי הרכבים הפופולריים והנמכרים ביותר בעולם. אז מה זה SUV ואיך בוחרים אותו בצורה הנכונה ביותר למשפחה שלכם? כל התשובות כאן
רכבים בריאים יותר לנהג ולנוסעים
עולם הרכב מתפתח בהרבה מאוד כיוונים: המנועים הופכים לירוקים יותר, המכוניות לאוטונומיות יותר, והביצועים לחדים יותר. ניסאן לקחה על עצמה משימה נוספת: רכבים בריאים יותר לנהג ולנוסעים.
הדור החדש של ניסאן ג'וק
ניסאן ג'וק הפכה מהר מאוד לסנסציה עולמית כרכב פנאי, והגיעה בתוך עשור לרכב המיליון. זו ההזדמנות לדבר על הדור החדש של ניסאן ג'וק